Wall Tour

This section was written by Richard Mahon (RichM66@compuserve.com)


"How to identify Wall shows"

The key factor is what is said before ``Run Like Hell'' -- it was different at every show. There was an article on this in Brain Damage 28, that Karl Magnacca has typed in. It's too long to include here, but it's available by sending mail to ``echoserv@fawnya.meddle.org'' with the following in the body of the message:

        send wall.id.info echoes
        quit

make sure the text is lowercase and left-justified. This will mail the file.


"How large was the wall on stage?"

The Wall was made up of approximately 450 cardboard bricks that were 5 feet long, 2 1/2 feet high and 1 1/2 feet deep. The wall itself stood approximately 30 feet in height and 150 feet wide across the front of the stage.


"Wer waren die Zeremonienmeister (Master of ceremonies - MC) die die Ersatzband (Surrogate Band) am Anfang der Wall-Show vorstellten?"

         Los Angeles - Cynthia Fox Februar 7, 8, 9, 12 & 13, 1980
         Los Angeles - Jim Ladd Februar 10 & 11, 1980
         New York - Gary Yudman
         London - Gary Yudman
         Dortmund - Wili Tomsik

"Was ist das für eine seltsame Einleitung, die von den Zeremonienmeistern gelesen wurde?"

Man glaubt, dass die Ankündigung der Surrogate Band von Roger Waters geschrieben wurde. Hier sind drei Beispiele:

Nassau Coliseum, Long Island, New York, 28. Februar 1980
[Gary Yudman ist der MC und hält die Ansprache]

Guten Abend meine Damen und Herren und willkommen im Nassau Coliseum. Mein Name ist Gary Yudman, und wir werden heute Abend eine tolle Show erleben. Wir bitten Sie, sich die Show von Ihrem Platz aus anzuschauen, damit Sie mit den Sicherheitsleuten keine Schwierigkeiten bekommen. Dann wird alles prima ablaufen. Die Band bereitet sich gerade vor und wird bald soweit sein. Nach der ersten Hälfte der Show wird es eine zwanzigminütige Unterbrechung geben, in der Sie die Gelegenheit haben einige T-Shirts zu kaufen. Aufgrund der Beschaffenheit der Show möchten wir Sie bitten keine Blitzlichtkameras zu benutzten. Diese würden leider beschlagnahmt werden. Und wenn Ihr Auto die Auffahrt oder einen Fluchtweg versperrt, dann stellen Sie es bitte an einen Ort ab, wo es niemandem Schaden zufügen kann. Gut, ich glaube, dass die Band bereit ist. Nein, noch nicht, noch nicht. Die Band hat noch etwas Wichtiges, die Band hat mich gebeten, Sie zu bitten auf Feuerwerkskörper zu verzichten. Ah, sie möchten, das sie imstande sind die Texte und die Musik, die sie komponiert haben, zu verstehen. Wenn im Coliseum durch diese Störungen von der Show abgelenkt wird, wird das nur die vielen Zuschauer verärgern, die hierher gekommen sind um sich die fantastische Show anzusehen von der Sie nun Zeuge werden können. Also bitte keine Feuerwerkskörper. Sie können mir glauben, es wird genug Explosionen in Ihrem Kopf geben. Ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist. Etwa in einer Minute, werden wir mit der Show beginnen und ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist.

Earls Court, London, 6. August 1980
[Gary Yudman ist der MC und hält die Ansprache]

... Meine Damen und Herren... wir werden eine großartige Show für Sie haben. Die Band ist noch hinter der Bühne und wir werden in ein paar Minuten anfangen. Bevor die Show beginnt, möchte das Management der Halle Sie noch um etwas bitten. Erstes, bitte keine Feuerwerkskörper. Glauben Sie mir, wenn Sie die Show sehen, wird es genug Explosionen in ihrem Kopf geben. Es wird genügend zu sehen und zu hören geben und genug passieren auf dass Sie sich konzentrieren sollten, so dass Ihre Nachbarn wahrscheinlich alle anderen Ablenkungen von der Show missbilligen werden. Bitte keine Blitzlicht-Aufnahmen. Jegliche ermittelte unbefugte Ton- oder Videoausstattung, die genutzt wurde, kann beschlagnahmt werden. Bitte ersparen Sie sich den Ärger. Gut, ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist anzufangen. Nein, nein noch nicht. Nebenbei bemerkt, während der Pause können Sie zur Erinnerung an die Show im Foyer offizielle T-Shirts und Andenken kaufen. Kommen Sie auch bitte kurz vorbei und riskieren Sie einen Blick auf die Gemäldeausstellung der Animationen von Gerald Scarfe. Gut, ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist anzufangen. Nein, nein noch nicht. Auf eine Sache möchte ich Sie noch hinweisen: Nach Ende der Show heute Abend, bitte sind Sie vorsichtig beim rausgehen, seien Sie bitte vorsichtig, heute Abend sind eine Menge Leute hier, deshalb haben Sie bitte Geduld und verlassen Sie die Halle anständig. Und diejenigen unter Ihnen, die noch fahren werden, wissen, dass die umliegenden gebührenpflichtigen Autobahnen und überfüllten Landstraßen die Ursache für Unfälle sein können. Deshalb sind Sie bitte vorsichtig ...

Earls Court, London, 17. Juni 1981
[Gary Yudman ist der MC und hält die Ansprache]

Guten Abend, guten Abend meine Damen und Herren und willkommen im Earls Court. Mein Name ist Gary Yudman, und wir werden heute Abend eine tolle Show erleben. Wir möchten Ihnen zuerst für Ihre Geduld und Ihr Warten danken. Die Bühne ist fertig und die Band ist bereit, denke ich ... Nein, noch nicht. Gut das eröffnet mir die Gelegenheit, Sie an ein paar Vorschriften zu erinnern, und die Band würde es sehr schätzen, wenn Sie sich an diese halten würden. Bitte genießen Sie das Konzert von Ihrem Platz aus. Das Herangehen an die Bühne und Fotos sind nicht erlaubt. Jede ermittelte Kamera, die genutzt wurde, wird beschlagnahmt. Bitte auch keine Feuerwerkskörper jeglicher Art. Glauben Sie mir, es wird genug Explosionen in Ihrem Kopf geben. Gut, die Band ist bereit, denke ich ... Nein, nein noch nicht. Ich möchte Sie noch daran erinnern wenn Sie nach der Show heute Abend das Gelände verlassen, gehen Sie bitte langsam, speziell diejenigen unter Ihnen, die fahren werden die Landstraße wird wegen des Konzerts heute Abend ziemlich voll sein. Wir möchten auch den hunderten von Leuten danken, die heute früh hier hin kamen, um die Show heute Abend vorzubereiten. Ohne alle diese Leute und alle diese Crews könnten wir heute nacht nicht hier sein. Deshalb lehnen Sie sich zurück und genießen Sie das Konzert. Übrigens, jeder, der dabei ertappt wird wenn er auf den Stühlen steht, wird erschossen. Nun, ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist. Nein, nein noch nicht. Ich möchte Sie auch daran erinnern: Wenn Sie die Show heute Abend verlassen und wir hoffen, dass Sie gehen werden, bitte sind Sie vorsichtig , passen Sie auf sich auf wenn Sie gehen. Wir haben von Leuten erfahren, die hingefallen sind und die sich gegenseitig geprellt haben. Und wir wollen uns doch nicht verletzten, nicht wahr? Deshalb sind Sie bitte vorsichtig beim Verlassen der Halle. Wir haben Berichte aus der Umgebung über zuviel Lärm und von Leuten, die hingefallen sind und sich selbst verletzten, sich selbst, sich selbst, sich selbst, sich zu sehr selbst. Also bitte genießen Sie die Show und seien Sie vorsichtig wenn Sie gehen...


"Who made up The Surrogate Band?"

The Surrogate Band consisted of Andy Bown on bass, Snowy White on guitar, Willie Wilson on drums and Pete Woods on keyboards. Andy Roberts replaced Snowy White on guitar in 1981.

The first appearance of The Surrogate Band, for the show opener ``In The Flesh?,'' featured Roger Waters on bass and vocals. When The Surrogate Band joined Pink Floyd to play in front of the wall in the second half of the show Andy Bown played bass behind Waters.


"Some concerts have a jam at the end of 'Another Brick in the Wall part III.'"

In live performances, ``Another Brick in the Wall part III'' was extended more than any other song in the show. The instrumental recap of the first set included musical parts from ``The Happiest Days Of Our Lives'', ``Young Lust'' and ``Empty Spaces.'' If more time was needed, as was often the case in the initial shows, the band would go into a jam that was similar to ``Any Colour You Like.'' This was used to buy time for the ``wall-building'' roadies to complete their task.


"Wasn't there a fire opening night?"

On opening night at the Sports Arena, Los Angeles, California, February 7, 1980 curtains at the top of the stage caught fire when pyrotechnics were set at the start of ``In The Flesh?'' Sound engineer James Guthrie heard a crackling sound in his headphones and attempted to isolate where the sound was coming from. The sounds Guthrie heard were roadies who were attempting to extinguish the fire as Waters and Gilmour were dodging small chunks of flaming curtain falling from the top of the stage. When the fire became too much to handle Waters stopped the show at the start of ``What Shall We Do Now?''

Waters:
Hold it a minute! Whoa! Whoa! Whoa! Whoa! Whoa! Stop! Stop! Stop! Stop! Stop. Stop the film. We've decided that the best thing would be to put this fire that we have up here out. We'll scroll back to the beginning of that bit there and we'll carry on when everything's under control. Sorry but that's the best thing to do...

After a pause...

Waters:
One. Two. Wasn't that exciting? Ok, well as soon as we can [...] the house lights we'll go back to that bit in the story where the moon was out, the clouds were going across the moon. We'll go back to that bit in the story where the moon was out and the clouds were going across the moon. You remember the bit where there was a moon with clouds going across it? You remember that [...]. Ah, that's the bit okay? Thank you very much for waiting.``

Many in the crowd thought the flames were a part of the show. Considering Pink Floyd's reputation for theatricality the idea didn't seem that far-fetched.


"The Show Within The Show"

Enough evidence exists to conclude that portions of a ``Pink'' the character concert took place within The Wall Performed Live by Pink Floyd.

The parts that make up the ``Pink'' the character performance begin with The Surrogate Band introduction. The songs performed by ``Pink'' the character are - ``In The Flesh?'', ``Young Lust'', ``In The Flesh'', ``Run Like Hell'' and ``Waiting For The Worms.''

Waters described each in his 1979 interview with Tommy Vance.

1) ``In The Flesh?''

TV: This actually sets up what the character has become.

RW: Yes.

TV: At the end.

RW: Couldn't have put it better myself!

2) ``Young Lust''

TV: And then comes ``One of My Turns.''

RW: Yes, so then the idea is that we've leapt somehow a lot of years, from ``Goodbye Blue Sky'' through ``What Shall We Do Now'' which doesn't exist on the record anymore, and ``Empty Spaces'' into ``Young Lust'' that's like a show; we've leapt into a rock and roll show, somewhere on into our hero's career.

3) ``In The Flesh''

RW: This is him having a go at the audience, all the minorities in the audience.

4) ``Run Like Hell''

TV: And then seemingly in the track ``Run like Hell'' this is him telling the audience...?

RW: No...

TV: Is this him telling himself?

RW: No, ``Run Like Hell,'' is meant to be *him* just doing another tune in the show. So that's like just a song, part of the performance, yeah...still in his drug-crazed state.

5) ``Waiting For The Worms''

RW: ``Waiting for the Worms'' in theatrical terms is an expression of what happens in the show, when the drugs start wearing off and what real feelings he's got left start taking over again.

Comments to the audience always seemed to preface ``Pink'' the character's songs within The Wall - the two Surrogate Band introductions, Gilmour's introduction of ``Young Lust'', Waters' improvised comments about the pig before ``Run Like Hell'' and even the counting of the tempo in German for ``Waiting For The Worms''.


"Video and audio"

A question has always surrounded the existence of live footage of the concerts. After overseeing the videotaping of the 5 shows at Nassau Coliseum Mark Brickman directed live footage from August 1980 at Earls Court and spent 6 months editing the footage at his home. This video is in circulation among collectors and is labeled ``Pink Floyd-Earls Court August 1980''

The final five shows at Earl's Court in June of 1981 were directed by Michael Seresin and produced by Alan Parker. This footage was felt to be too dark and was never used in The Wall film. Parker referred to the shows as five blown opportunities.

Marc Brickman also directed a ``behind the scenes'' documentary during the 1981 shows at Earls Court that included interviews with the band and key members of the production crew. Pink Floyd manager Steve O'Rourke was the executive producer. It was put together with the intention of airing it on television but it never saw the light of day.

As for live audio recordings, The Wall shows at Earls Court were recorded at 15 ips on 48 tracks, using two-inch analogue tape and Dolby A. The band had four 24-track machines overlapping to ensure the entire show was recorded without a gap. Unfortunately, these live recordings of The Wall were never even mixed.

Reportedly, Waters has considered releasing a video for archive purposes in 20 years from the time The Wall was performed.